петак, 21. фебруар 2014.

Вода је наше благо-Луција Тасић


 Ликови: Луца Свезналица, Буца, Моца, Мица, Цица
(Деца се играју напољу, почиње да пада киша.)

Моца: Е, што мрзим кишу! Покварила је игру. Волео бих да више никад не падне.
Буца: И ја. Та вода све упропасти. Не волим ни да је пијем.
Мица: И ја пијем само сокове.
Буца: Најбољи су газирани. Кола например.
Луца Свезналица: Ћутите, молим вас! Не могу више да вас слушам.
Цица: Зашто се  љутиш? Свако има право на своје мишљење.
Луца Свезналица: Слажем се да има. Али треба нешто и знати. Незнање је најгори човеков непријатељ. Знање ти даје право на властито мишљење.
Буца: Ха, ха. Знање, знање... Луца Свезналица опет паметује.
Моца: (Шапуће деци.) Нека. Пустите је. Да видимо шта је смислила.
Луца Свезналица: Чујем ја Моцо шта говориш. Али не љутим се. Нисам смислила никакву глупост. Подстичете ме на размишљање, вашим невероватним изјавама.
Моца: Којим изјавама?
Луца Свезналица: Ти си рекао да би желео да киша више никад не падне. Буца и Мица не пију воду. То је права катастрофа.
Цица: Немој се љутити Луцо. Помози нам да схватимо то што си хтела рећи.
Луца Свезналица: Знате ли ви уопште које је најздравије пиће?
Буца: То је бар лако. Вода.
Луца Свезналица: Кад знаш да је вода најздравија, зашто онда пијеш газиране сокове?
Они су врло штетни. Имају много шећера у себи и изазивају гојазност.
Буца: Нисам о томе размишљао.
Луца Свезналица: Време је да размислиш. (Буца се чешка по глави.) Знате ли колико површине заузима вода на Земљи?
Мица: То је лако 2/3 од укупне површине, али само 3% је слатка вода која се користи за пиће. Остало је вода мора и океана, а она је слана.
Луца Свезналица: Управо тако, у томе и јесте проблем.  Све мање је воде за пиће. Колико човек може издржати без хране?
Буца: Ја не могу ни два сата. (Смеје се.) Ха, ха, ха
Цица: Без хране може издржати и до четрдесет дана, али без воде не може ни седам дана.
Луца Свезналица: Шта је онда Буцо најважније за живот: храна, сокови или вода?
Буца: Нерадо признајем да је вода најважнија.
Моца: Почни онда да је пијеш.
Луца Свезналица: Милијарду и петсто милиона људи на Земљи нема чисту воду за пиће. Ми смо срећници што је имамо. Човек углавном не цени оно што има. За 25 година предвиђа се да ће пет милијарди и четристо милиона људи бити без чисте воде. То је ужасно велики број. Ту можемо бити и ми.
Мица: Ја сам читала да четири милиона људи годишње умре због коришћења прљаве воде.
Луца Свезналица: Тачан је податак. Е, зато је вода наше благо и морамо је штедети.
Цица: Ствар је озбиљна. Нисам то знала. Можеш ли да нас научиш како да штедимо воду?
Луца Свезналица:Најбоље се учи кроз практичне примере. Како Моцо переш татин ауто?
Моца: Лако. Ко још не зна како се пере ауто. Сипам течност за прање на сунђер, отворим воду на цреву и рибам, рибам...
Луца Свезналица: Док вода тече?
Моца: Да.
Луца Свезналица: Погрешно. Воду треба да сипаш у кофицу, као и течност. Том водом переш ауто, а када завршиш, водом из црева само спереш сапуницу. Тако се троши много мање воде.
Моца: (Забринуто.) Нисам о томе размишљао. Послушаћу те Луцо.
Цица: Ја волим да заливам травњак и башту . Исто тако пустим воду на црево, а она тече, тече...
Моца: И то је погрешно. Сипај и ти воду у кантицу, а мањом посудицом је захватај па тако заливај цвеће. Травњак само кратко попрскај водом која не тече у млазу. Довољно је само мало воде да трава добије свежину.
Луца Свезналица:Браво другари! Почели сте да размишљате на прави начин.
Буца:Ја волим да се купам у кади. Напуним пуну каду воде, а онда певам:
''Ала је дивота
кад се неко купа,
што се не би купали,
вода није скупа.''
Луца Свезналица:То је важило у Змајево време. Данас је вода прескупа.За купање у кади потроши се 120-150 литара воде, а за туширање 40-60литара.
Буца: Није лоше ни туширање. Сада кад то знам, нема више купања у кади. Брчкаћу се у базену.
Луца Свезналица:У нашој кући направљен је план штедње. Тата је поправио све славине јер једна неисправна славина која капље кап по кап потроши 1000 литара воде месечно. Поправио је и водокотлић. Мама укључује машине за воду и посуђе када их добро напуни.
Мица: Много воде се потроши на прање зуба. Треба воду затворити док четкицом трљамо зубе. Много више воде се потроши на хигијену, него за храну и пиће.
Луца Свезналица:Тачно. У ту сврху потроши се само 3 литра воде дневно,а на хигијену знатно више. Ако желите расхлађену воду држите је у фрижидеру, а немојте пуштати да тече из славине да бисте је расхладили.
Буца: Тек сад схватам колико је вода важна. Одкуд ти Луцо све то знаш?
Луца Свезналица:Ја сам Луца Свезналица. Ви сте ме тако прозвали. Ха, ха.Прочитала сам на Интернету. Мени Интернет не служи за играње игрица и фејсбук, него да нешто научим.
Цица: Треба да научимо и наше родитеље како да штеде.
Моца: Обавезно! Али пре тога, запевајмо сложно сви!

Певају заједно:

Вода је извор
здравља и живота,
ако је имамо
живот је лепота.

Штедимо воду
јер је драгоцена
па ће је имати
и будућа поколења.






Фотографија-Птичица

Нема коментара: