четвртак, 28. фебруар 2013.

Животиње наших шума-метод сценске комуникације



 ОШ''Драгољуб Илић'' Драчић
Учитељица: Луција Тасић
Разред:
2.разред
Наставни предмет:
Свет око нас

Наставна јединица:
Животиње наших шума
Тип часа:
Проширивање знања
Облик рада:
индивидуални, фронтални, у пару
Наставне методе:
текстуална, интерактивна, демонстративна, метода усменог излагања, радионичарска, кооперативна, метод сценске комуникације
Наставна средства:
Маске дивљих животиња, сценографија, наставни листићи за парове, текст сценарија, цедуље за избор парова, наставни листићи за повратну информацију, аудио CD, Power Point презентација са фотографијама животиња
Техничка помагала:
Рачунар, пројектор   и видео бим
Специјални облик наставе:
Игролика настава -метод сценске комуникације
Временска артикулација часа:
Уводни део: 5-7 минута
Главни део: око 30 минута
Завршни део: 7-8 минута
Корелација;
Музичка култура, српски језик
ЦИЉ ЧАСА:

Проширивање знања из 1.разреда о животињама наших шума кроз вертикалну   повезаност градива.
ЗАДАЦИ ЧАСА:


Образовни:

-          повезивање претходних знања и искустава са новим садржајима;
-          савладавање новог градива о животињским врстама које живе у нашим шумама, о начину живота, понашању, исхрани;

Функционални:

     - примена знања из претходног разреда;
- схватање значаја дивљих животиња за равнотежу у природи;
-заштита дивљих животиња;

Васпитни:
-          развијање љубави према животињама;
-          развијање одговорности према природи;
Садржај рада:
Уводни део:
Ученици који ће глумити дивље животиње имају маске тих животиња. Учитељ има маску сове. На претходном часу поделили смо улоге, а на часу ликовне културе припремили маске.
Учитељ пита ђаке да ли претпостављају о чему ће на часу говорити, с обзиром да су припремљене маске и текст.
(Ученици ће вероватно одговорити да ће учити о животињама.)
Учитељ:
Где живе животиње које ћемо представити? (У шуми.)
У њихову част отпеваћемо песму ''Пролеће у шуми.''
Које животиње се помињу у песми? (Меда и зека.)
Е, данас ћемо упознати и меду и зеку и све остале дивље животиње наших шума, али на један другачији начин.

Истицање циља часа.
Главни део:
Учитељица Сова:
Што је данас у шуми пусто,
само се види грање густо,
нико да прође да проћаскамо,
чује се шушкање у жбуњу само.

Идем да видим ко ли је тамо,
да се бар мало упознамо.
 (У жбуњу је зека Пера. Уплашен је па дрхти од страха.)
 Учитељица Сова:
Ја сам сова, стара птица,
зато сам права мудрица,
дању волим дуго да спим,
ал'зато целу ноћ бдим.
А ко си ти малени створе,
изађи да те видим боље.

Зека Пера излази из жбуња још увек уплашен, али када се уверио да му Сова неће ништа представља се. Како која животиња излази, учитељица на видео биму емитује њену фотографију.

Зека Пера:
Ја сам зека Пера,
 брз сам као стрела
моје ноге баш су брзе,
 и зато ме многи мрзе.
Моје уши велике
чују звуке свакакве
ухватит' ме не може нико,
увек бежим за оволико.
И мој куси репић,
има праву чар,
не смета ми при трчању,
 то је божји дар.
Њушкица ми брзо ради
 купусом се само слади,
а тек што је шаргарепа,
изванредна, храна лепа,
 зато имам, оштар вид,
 ни мало ме није стид,
увек здраву храну једем
и непријатељу брзо побегнем.

Учитељица Сова:
Да ли сте чули шта зека воли,
нек' каже неко Сова вас моли.
(Ученици треба да одговоре на питање.)                     

Корњача:
А не каже како уме да касни
и како сам га победила у басни.

Учитељица Сова:
Ко си сад ти што шумом милиш
изађи овамо да те боље видим.

Корњача:
Мара корњача сам ја,
цела шума ме зна.
Мало јесам спорија,
таква ми је фамилија,
на леђима оклоп носим
и њиме се ја поносим.
Ако нешто нећу да видим
правим се да се стидим,
у оклоп увучем главу
и дочекам зору плаву.

Одлика мог рода, живот је дуг,
иако сам спора обишла сам луг,
у њему има пуно лепог биља
а мени таква храна, баш прија.

Чује се песма коју пева Меда који управо долази:

Медо Брундо то сам ја,
свака шумска звер ме зна,
шапа моја снажна је,
од ње беже звери све.
Брунда, брунда, брунда, да,
свака шумска звер ме зна.

Учитељица Сова:
Знам да си најкрупнији шумски створ
и да си прилично тром и спор,
волиш да преспаваш зиму целу,
не занима те шта се ради у селу.

   Меда: Ми смо јаки медведи
               и свима се крв леди,
               кад нас сретну кроз шуму,
               ил' нас виде на друму.
               ми смо јако снажни,
               и зато смо важни.
              
               Сваки дан се муче сви
               шта ће за храну пронаћи,
               по великом снегу и леду
               немају шта да једу.
             
               У нашем дебелом крзну
               имамо топлу бунду,
               испод ње је сала доста,
               за нас, меде, нема поста.
               
Сва  деца певају део песме из ''Медведове женидбе.''
     
     У медведа Брунда повелика бунда,
      вреди сувог злата, хиљаду дуката.
     Сва ће сјајна шума, сићи за њим с ума,
     веверица лепа, лија дугог репа.

 Меда аплаудира и говори:
          Тако песма о мени каже,
          а у песми се не лаже.
             
              Ми дуго без хране можемо
              и зато мирно спавамо
               све док Сунце не огреје
               и облаке не сакрије.
             
               Кад долети прва ласта
               и процвета прва башта,
               будимо се, брајко мој,
               и слушамо птица пој.
              
              Тада раде вредне пчеле
              а расту и крушке зреле,
              на све стране храна зове,
              медведе из пећине ове.
              Из књиге ''Лутка из ђачког кутка''-Л. Тасић
Ученици певају:
Крену зека преко реда,
да набави мало меда,
када виде меду,
рече:'' Чекаћу у реду.''

Учитељица Сова:
Медвед је у шуми
животиња највећа
кад га не сретнеш
то је права срећа.

Долази Вук Вучко. Остале животиње беже. Остаје само Меда.

Вук Вучко:(завија АУУУУУУУУУУУУУУ )
А ја сам од меде јачи
то вучијем роду значи,
ми имамо оштре зубе,
једемо животиње и људе.
Кад завеје зима хладна
наша дружина је гладна,
силазимо ми у село,
овце, козе, јагње бело,
све једемо да све пуца
док нам ловац не запуца.

Иде Ловац Јоца и пева истоимену песму.
Бам,бам, бам, убих лава сам,
тап, тап, тап, убих тигра чак,
трас, трас, трас, неста морски пас,
шкљоца, шкљоца шкљоца ја сам ловац Јоца.

Вук бежи када чује песму.

Учитељица Сова:
Добро нам Јоцо дошао,
добро је да ниси прошао,
сви су се вука уплашили,
и по шуми разбежали.

Ловац Јоца:
Ја сам овде да чувам шуме,
да храним јелене и мале срне,
да штитим овце, вукове ловим,
за све животиње да се борим.

Долази лисица и говори:
Само ја могу да ти долијам
јер ја сам стара тета Лија,
када је хладно у село сиђем
и сваки кокошињац обиђем,
тамо има петлова и кока,
а ја их гледам крајичком ока,
док их насамо не намамим,
а онда знам шта ћу да радим.

Ловац Јоца:
Бежи тамо, неваљала једна,
за моје зрно ти ниси вредна,
а ако те нађем у доле селу,
одераћу ти кожу целу,
нећеш више штету правити,
кокошке дирати, сељаке љутити.

Лија одлази покуњена а долази дивља свиња.

Дивља свиња:
Ја сам сестра домаће свиње,
и не волим снег и иње,
зато што немам своју кућу,
мучим се по шумском беспућу.
Здраво Јоцо храбри ловче
да ли имаш неко лонче,
кукуруза или жира,
то што воли свака свиња?

Ловац Јоца:
Имам свињо у торби мојој
удовољићу жељи твојој,
ал' обећај пре тога нешто,
да нећеш онако вешто,
ти у поље силазити и
кукурузе људима ломити.


Дивља свиња:
Обећавам да ћу добра бити
жиреве ћу вредно ја купити,
имаћу их пуну јазбину
и тако ћу презимити зиму.

Веверица Века:
Оставићеш и мени понешто,
да их носим ја спретно и вешто,
да напуним у дрвету дупљу,
још понеку и гранчицу шупљу.
Кад нестане ораха, лешника
онда ће се жиром сладит' Века.

Ја у једном дрвету станујем,
а у друго храну сву спакујем,
да ми кућа буде и лепа и чиста
 да у њој све од чистоће блиста.
Метем мојим дугим репом
и дивим се свему лепом,
у шуми сам најхитрија
у пењању најспретнија.

Учитељица Сова:
Јеси ситна, ал си хитра,
вредна, радна, много бистра,
зубићи те красе твоји,
а и реп ти лепо стоји.
Пењеш се на дрво свако,
и све ти је лако.

А остао је још неко,ко живи у шуми а нисмо га упознали.
Можете ли се сетити још неких животиња?

Јелен:
Сви ме због рогова лове,
они им к'о трофеји стоје,
а ја каде чујем ловачке псе,
бежим у шуму што даље.
Да ли знате ко сам ја,
и о мени шта се зна?

(На питање треба да одговори неко од деце. То дете је имало истраживачки задатак да нас упозна са јеленом.)

Учитељица Сова:
Остала је још јуедна шумска животиња за упознавање.
 Пушта песму:
Јежева успаванка, а деца заједно певају.
Буји паји, буко лепи,
месец нек ти чува сан,
месец и твој оклоп љути,
бодљама сав начичкан.
Ти си јежић оштрободљи,
мали шумски цар,
жутог лава грива краси,
тигра пругаст шар'
нашу прију веверицу
краси китњаст реп,
твоје бодље тебе красе
ти си зато леп.

Кога бодље красе?
Какав је јеж?
Где живи?
Шта једе?
Како проводи зиму?
Коме је у току зим елакше домаћим или шумским животињама?Зашто?

Упознали смо шумски свет. Сви они заједно чине шумску дружину. Неке од ових животиња законом су заштићене и њихово убијање је најстрожије забрањено. То је код нас медвед. Ако се деси да их неко убије кривично одговара. Постоје  ловишта. То су ограђене шуме које чувају  ловци и ловочувари. Они воде рачуна о животињама. Хране их у току зиме.У неким периодима дозвољен је лов али само на једну врсту дивљачи. Води се рачуна да се сачува шумска равнотежа. Сада ћемо мало обновити научено.

    
      Завршни део:
Ученике поделити у парове:
Задатак за ученике. Раде у групама.
1.    Именуј и обоји животиње:
Убацити сличице животиња

  1. Заокружи особине ових животиња:
Допуни поређења:
Брз као ________
Крволочан као_______    
Лукав као ________
Плашљив као ______
Јак као ________
  
  1.Заокружи особину која одговара вуку:
                                            1. крволочан
                                            2. слаб
                                            3. плашљив
Храни се:____________________________
Заокружи особине које одговарају медведу:
                               1.спор,тром
                                       2. опасан
                                       3. снажан
Храни се:____________________________
                                      
Заокружи особине које одговарају корњачи:
                                    1.дуго живи
                                    2. брза
                                    3.спора
Храни се:____________________________

Читање одговора на питања.
Задавање домаћих задатака.
Утисци деце о часу.




Нема коментара: