Слика је преузета са сајта lenagold.ru
УМЕЋЕ ПОНАШАЊА
У СВАКОЈ ОСОБИ ТРЕБАЛО БИ ДА ПОСТОЈИ ПОТРЕБА ДА ПРИЛИКОМ СВАКОДНЕВНИХ КОНТАКАТА СА ДРУГИМ ЉУДИМА УТИЧЕ НА СКЛАДНОСТ И ЛЕПОТУ СОПСТВЕНОГ ПОНАШАЊА.
Правила лепог понашања су вековима стварана, допуњавана, мењана, тако да су неки устаљени начини поступања постали прећутни договор између људи. То, наравно, не значи да је човек у стању да примени облике лепог понашања када се први пут нађе у одређеној ситуацији. Стога се бонтон учи од најранијих дана, целог живота, уз стално преиспитивање и проверавање.. Добро, односно лепо понашање треба да одражава не само спољашњу већ и унутрашњу личност човека, оно има задатак да нас оплемењује и продуховљује, да нам омогући да се лакше, сигурније и са што више самопоуздања крећемо у друштву.BON TON је француска реч и значи добар тон, заправо правила лепог понашања у друштву.Прва правила о лепом понашању стара су око 2000 година.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Умеће понашања је минимум који можемо учинити како за себе, тако и за своју животну околину. Бонтон треба да постане део наше личности...
Из књиге- Бонтон- Бојана Ковачевић
Слика је преузета са сајта lenagold.ru
Бонтон почиње у кући.
ГЛУВЕ УШИ
(Дедина лекција о лепом понашању)
Вратио се тата са посла. Моли Анку:
-Анка, молим те, додај ми папуче.
-Извини, ја не чујем-глува сам.
-Где ли сам заборавила своје наочаре? Анка, потражи ми наочаре-моли бака.
-Ништа не чујем, глува сам.
-Анка! Анка!-зове мама из кухиње. Однеси молим те корпицу са хлебом на сто.
-Не чујем, глува сам!
Деда је читао новине, а затим их оставио.
-Анка-позвао је унуку. Шта да ти купим за празник:лутку или неку лепу књигу?
-Лутку! Лутку! -обрадовала се унука. Ону која спава.
Деда је тог тренуткаприслонио длан на уво.
-Шта си рекла, нисам чуо?
-Лутку! Лутку!
Деда је беспомоћно ширио руке.
-Ништа не вреди-рекао је тужно.
-Ништа не чујем. Изгледа да сам оглувео на оба ува.
-Анка, молим те, додај ми папуче.
-Извини, ја не чујем-глува сам.
-Где ли сам заборавила своје наочаре? Анка, потражи ми наочаре-моли бака.
-Ништа не чујем, глува сам.
-Анка! Анка!-зове мама из кухиње. Однеси молим те корпицу са хлебом на сто.
-Не чујем, глува сам!
Деда је читао новине, а затим их оставио.
-Анка-позвао је унуку. Шта да ти купим за празник:лутку или неку лепу књигу?
-Лутку! Лутку! -обрадовала се унука. Ону која спава.
Деда је тог тренуткаприслонио длан на уво.
-Шта си рекла, нисам чуо?
-Лутку! Лутку!
Деда је беспомоћно ширио руке.
-Ништа не вреди-рекао је тужно.
-Ништа не чујем. Изгледа да сам оглувео на оба ува.
Извор:Школарка 2 (децембар 2009)
КУЋНИ ПОСЛОВИ
Спремање, чишћење, прање судова, усисавање, куповина, кување... Кућним пословима никад краја. И тако сваки дан. Док мама не падне с ногу од умора. Сређивање куће, међутим није само мамин посао. Кућне послове треба између себе да деле сви укућани. А неке увелико можеш и ти да обављаш. Тако ћеш, корак по корак, научитит како сеодржава једно домаћинство. А то ће ти бити од велике користи кад порастеш, кад тата и мама оду негде за викенд и оставе ти празан стан. Да те мама и тата не би сваки дан подсећали шта да урадиш, најбоље је да списак својих дужности напишеш на папиру и окачиш магнетом на фрижидер.
НА ОВОМ СПИСКУ МОЖЕШ ДА ВИДИШ КОЈИ ЈЕ КУЋНИ ПОСАО ПРИКЛАДАН ЗА ТВОЈ УЗРАСТ:
7-8 ГОДИНА:
-ПОСТАВЉАМ И ПОСПРЕМАМ СТО;
-СПРЕМАМ СВОЈУ СОБУ;
СТАВЉАМ ПРЉАВ ВЕШ У КОРПУ;
ПРАВИМ СЕБИ СЕНДВИЧ;
СПРЕМАМ ШКОЛСКУ ТОР5БУ;
ПРАЗНИКМ КАНТЕ ЗА СМЕЋЕ;
9-10 ГОДИНА
-ЧИСТИМ СВОЈУ СОБУ;
ИДЕМ У КУПОВИНУ;
ПЕРЕМ СУДОВЕ ИЛИ ИХ ВАДИМ ИЗ МАШИНЕ;
СПРЕМАМ СПОРТСКУ ТОРБУ;
БРИНЕМ СЕ О КУЋНОМ ЉУБИМЦУ;
ЗАШИВАМ ДУГМЕ;
11-12 година:
-СЛАЖЕМ СВОЈ ВЕШ;
-ПЕРЕМ КУПАТИЛО;
-КУПУЈЕМ ПОКЛОНЕ;
-КУВАМ ЈЕДНОСТАВНА ЈЕЛА;
-ЧУВАМ МЛАЂЕГ БРАТА ИЛИ СЕСТРУ;
ИЗВОР:МАЛИ ПОЛИТИКИНХ ЗАБАВНИК
КАКО ДА СЕ (НЕ) ПОНАШАШ У ГОСТИМА
Пријатно је ићи у госте, у
посете родбини и пријатељима. Ако желиш да ти домаћини широм отворе врата и
дочекају те с осмехом на лицу, неке ствари никако не треба да радиш.
-У госте се не иде кад теби
одговара. Такође не долази се без позива или макар најаве, а нарочито не у
време поподневног одмора.
-Немој к'о тајфун да смажеш
све са стола не обазирући се на друге. Имај на уму да и други треба да се
послуже.
-Води рачуна о манирима: не
мљацкај док једеш, не разбацуј мрвице около и немој да се довикујеш преко
стола. Не причај пуним устима.
-Очисти обућу пре него што
уђеш у кућу.
-Немој непрестано причати.
Слушај шта говоре други и не упадај им у реч.
-Никад, али никад немој да
претураш по стварима домаћина. Води рачуна да не поломиш неку играчку и да не
разбијеш чашу из које пијеш сок.
Извор: Из дечије штампе
Мали Моћко је био богато дете. Живео је веома лепо и удобно. Имао је све што је пожелео. Једног дана, хтео је да одгледа филм о коме је дуго маштао.
Кренуо је у биоскоп. Али, дечак испред њега је купио последњу карту. Звао се Срећко и био је сиромашан. Штедео је годину дана да би могао да купи карту. Моћко се брзо снашао. Зауставио је Срећка. Убеђивао га је да купи карту речима:
-Мораш да ми даш ту карту!
На то је Срећко одговорио:
-Зашто бих ти дао карту? Ја сам је уредно платио.
Моћко је наставио да га убеђује:
-Зато што сам ја важнији. Погледај ме! Ја сам богат, а ти сиромашан. Мени све припада. Дај ми ту карту!
Њихов разговор је слушао човек са стране и одлучио да се умеша у разговор. Полако је пришао Моћку говорећи му:
-Дете, ево, ја ћу ти дати своју карту. Ја сам тај филм гледао већ неколико пута.
Сав задовољан Моћко је зграбио карту и ушао у салу. Није ни захвалио непознатом човеку.
Сео је на своје место и удубио се у филм. Филм је приказивао богате људе , сличне њему. На крају филма, ти људи остали су без новца, среће и пријатеља... Сви су их напустили због охолог понашања.Само су мислили на новац и нису примећивалиниког око себе.
Моћко је препознао себе у тим ликовима. Решио је да промени своје понашање. Увидео је да је био неправедан према Срећку и почео да плаче.
По завршетку филма нашао је Срећка говорећи:
-Извини што сам се понашао лоше према теби. Дозволи да те частим сладоледом. Срећко му је пружио руку и прихватио извињење. Од тада су постали добри другари.
Одлазећи, приметио је у гужви човека који му је поклонио карту. Схватио је да је он тај који му је помогао да промени мишљење. Обратио му се речима:
-Није било лепо од мене што се нисам захвалио. Извињавам се!
Могу ли да вам платим карту?
Непознати човек му одговри:
-Не треба да платиш. Ја сам срећан што си успео да се промениш гледајући филм и увидиш грешке. Мени је то највећа захвалност.
Извор:Зврррр-Часопис за прваке
КАКО БИТИ ДОБАР
Пробудио се Драган и погледао кроз прозор -лепо време, сунце сија, дан је баш леп. Пожелео Драган да буде добар и учини нешто лепо и добро...Мисли он:
-Кад би моја сестра тонула у воду ја бих је спасао!
Баш тада зове сека Драгана:
-Хајдемо, Драгане, напоље да се играмо!
-Пусти ме сада! Размишљам.
-Отишла сека сама да се игра. А Драган мисли:
-Када би моја бака пошла у шуму, па је напали вукови, ја бих је спасио.
-Драгане, молим те, скокни до продавнице, купи ми млеко-замоли га бака.
-Пусти ме бако! Размишљам.
А Драган мисли: -Кад би мој деда пао и сломио ногу, ја бих га одвео у болницу.
-Драгане, иди до киоска купи ми новине,-рече деда.
-Пусти ме, деда! Размишљам.
Уздахнуо деда и полако отишао да купи новине.
А Драган дошао до маме:-Мама, како да будем добар?
Насмешила се мама и помиловала га по коси:
-Играј се са секом, купи баки млеко, донеси деди новине...
(Извор-Школарка 2 годишњак за 2002)
ЈЕЛИ ТАКО ИЛИ НИЈЕ
Шетају Цица и Олга по дворишту. Види Олга како Верица помаже својој мајци да рашири веш на конопцу, па каже другарици.
-И ја сам данас помогла мами.
-А шта си урадила?
-Брисала сам тањире, кашике, виљушке...
-А ја сам чистила ципеле-рече Цица.
-Је ли мамине?-упита Олга.
-Не. Своје.
-Зар је то помоћ мами?-насмеја се Олга. -Па ти си их за себе чистила.
-Па шта? Зато ће мама данас мање да ради! рече Цица. Је ли тако или није?
Злата Видачек
МАМИНА ОДМЕНА
-Децо,- рекао је тата,- неколико дана треба да одмените маму у кућним полсовима. Мама се разболела и мора да лежи.
-Не брини татице!-узвикнула су деца једногласно.
Одмах су поделили послове. Сека је припремила ручак, Бранислав прао судове, али Мићко... за Мићка нису успели да нађу посао. Иипак, постигли су бар то да га окупају, јер је био умазан као прасе. Истина, после су два сата рашчишћавали купатило.
-Видиш ли сад колико мама има посла-рекла је Сека Браниславу, -а да и не говоримо о најтежем, кад се Мићко купа.
Ручак су однели мами у кревет.
-Ви сте моја добра дечица,-рекла је она, моја одмена!''
-Хоћеш ли нам брзо оздравити мамице?
-Само још дан-два па ћу устати. Волим што сте радили кућне послове, али ваша главна брига је школа.
Извор:часопис за децу Школарац
-
Слика је преузета са сајта lenagold.ru
Чистоћа је први предуслов бонтона.
ХИГИЈЕНА
Плућа се захваљују носу што је чист, па сад могу да дишу пуним плућима.
Коса поручује руци да јој је потребно редовно чешљање. Прихвата и туђу руку.
Очи се захваљују зубима што су грицкали шаргарепу па им се избистрио поглед.
Зуби се захваљују рукама на редовном прању и поручују глави да блистају од среће.
Стомак се захваљује зубима за стрпљиво жвакање и моли за мало више супе и поврћа.
Уста се захваљују глави што је размишљала па су изговарале само лепе речи.
Ноге се захваљују за редовно прање, чисте чарапе и удобну обућу.
Приредила: Драгица Миловановић
ЂАЧКО ЈУТРО
КАД СУНЦЕ ПОГЛЕД КРОЗ ПРОЗОР БАЦИ,
БУДЕ СЕ СТАРИ И НОВИ ЂАЦИ.
ЈУТРА БИ НЕКАКО ТУЖНА БИЛА
БЕЗ ГИМНАСТИКЕ И КУПАТИЛА.
ТАТИНО ЂАЧЕ, МАМИНО ЛУЧЕ,
РАСПРЕМИ КРЕВЕТ, ПА СЕ ОБУЧЕ.
ДА БУДЕ СНАГЕ ТОКОМ ДАНА,
НАЈВИЂЕ ПОМАЖУ ПИЋЕ И ХРАНА.
СПРЕМАН ЗА ШКОЛУ, ЂАК БЕЗ БРИГЕ
У ТОРБУ СЛАЖЕ СВЕСКЕ И КЊИГЕ.
ИЗВОР:ШКОЛАРКА
ПРИЧА О НОСУ
Захваљујући њему знамо како мирише цвет и смрди покварено јаје. Може бити мали и велики, бабураст и прћаст. Највећи нос има слон. Његов нос се зове сурла. Најопаснији нос има носорог. Нос расте заједно са децом, мада у неким причама расте и кад се лаже. Тако је бар растао нос дрвеног лутка Пинокија. Деца истражују нос помоћу прста., али то није лепо и здраво. Нос воли да се дружи са мамарамицом.
Извор:часопис- Мало двриште
ПАРДОН, А ГДЕ ЈЕ ВАША МАРАМИЦА
Тако би требало питати свакога ко пљуне на улицу или обрише нос рукавом. Ниједан пристојан ђак то неће урадити, јер је то ружно. А кад се нос обриђе марамицом, то је пристојно. Добро је стално носити марамицу у џепу.
Шта вреди и најлепши капутић ако неко нема марамицу, па рукавом брише нос? Шта ће ти и најлепши ранац, а ко у њему нема марамице да се њоме обришу уста, око и нос? Шта некоме вреде панталоне и изгланцане ципеле, ако у џепу панталона нема чисту марамицу да њоме у учионици, аутобусу или на улици покрије нос кад кихне?
За путовање, за излете, а нарочито кад имаш кијавицу, најбоље ће ти послужити папирне марамице. Оне се употребе бацају. Где'У корпе за отпатке.
Душица Лукић
ДЕЦО, ПОТРУДИТЕ СЕ ДА СТВОРИТЕ ПРАВЕ НАВИКЕ И ДА ОНЕ ПОСТАНУ ДЕО ВАШЕ СВАКОДНЕВИЦЕ!
ЂАЧКО ЈУТРО
Кад сунце поглед кроз прозор баци,
буде се стари и нови ђаци.
Јутра би некако тужна била
без гимнастике и купатила.
Татино ђаче, мамино луче,
распреми кревет па се обуче.
Да буде снаге током дана
највише помажу пиће и храна.
Спреман за школу, ђак без бриге
у торбу слаже свеске и књиге.
Одећа је огледало бонтона.
Слика је преузета са сајта lenagold.ru
ОДЕЋА НЕ ЧИНИ ЧОВЕКА, АЛИ МУ ПОМАЖЕ ДА БУДЕ ЛИЧНОСТ
ОДЕЋА НЕ ЧИНИ ЧОВЕКА, АЛИ МУ ПОМАЖЕ ДА БУДЕ ЛИЧНОСТ
Свакодневно размишљамо како да се обучемо за одлазак у школу,у дискотеку или када идемо у госте. Запажамо како су обучени пролзници на улици, познаници, другови и пријатељи. Посебну пажњу посвећујемо одећи познатих личности и често се угледамо на њих.
Зато ћемо овог пута говорити о одећи. Човек се не одева само да би се заштиттио од хладноће или топлоте, од повреда или радозналих погледа. Човек се облачи и да би изгледао лепо, да би се истакао и издвојио од других.
Одећа се мењала кроз векове. У почетку је израђивана само од природних материјала, као што су кожа, крзно животиња. Временом је постајала компликованија, понекад тешка и претрпана. Постојала је велика разлика између одеће владара и одеће слугу, земљорадника и занаталија. Црвена, пурпурна и плава боја често су биле одређене само за владаре.
Одећа савременог човека је једноставна, функционалана и лепа. И она се мења из дана у дан под утицајем промена у начину живота.
Стил (имиџ) је наш сопствени избор, нешто што се само нама допада у одевању, у складу са начином на који живимо.
Изради и ти свој стил и буди свој, али не заборави да различити изласци захтевају и различиту гардеробу. Оно што носиш на спортску утакмицу немој облачити кад идеш на састанак са девојчицом/дечаком, оно што носиш на сатсанак немој облачити у школу. И не заборави да се кући ресвучеш у лежернију гардеробу. Оно што носе други не значи да ће и теби лепо да стоји. Изгради свој сопствени стил пратећи моду (али не по сваку цену) и комбинујући оно што теби добро стоји у односу на твоје године, грађу тела, боју косе и тд.
МОБИЛНИ ТЕЛЕФОН
Мобилни телефон је практична ствар у случају да вам је стварно потребан. Правила која се односе на телефонирање уопште треба имати у виду и када је у питању мобилни (мисли се на време позива). Јако је битно да знате у којим ситуацијама треба да искључите телефон: у школи, у биоскопу, на позоришној представи, на концерту класичне музике, у цркви... Уколико вам се ипак ''омакне'' неки позив у тим приликама јавите се брзо и кратко да звоњење не ремети присутне. Када сте у друштву а телефон вам звони, издвојте се негде на страну и обавите разговор.Телефон увек треба да вам буде при руци, управо због досадног звоњења, али то не значи да треба да вам стоји на столу чим стигнете на одређено место (рецимо кафић). Непристојно је оно што углавном раде млади-седе у друштву вршњака, а нико ни са ким не разговара, већ сви гледају у своје мобилне телефоне и шаљу поруке на друштвеним мрежама.То треба да радите кад сте сами. Када сте у друштву другова дружите се и причајте са њима.
Зашто је важно поштовати правила?
Живот без правила би био права збрка и хаос.
Замислите фудбалску утакмицу без правила, сви јуре лево десно шутирају лопту где им падне на- памет.Како ли би се решавали задаци да се не поштују нека математички правила? (Свако би имао неко своје решење).
Какви би проблеми настали на улици да нема правила у саобраћају? (Не смем ни да помислим).
Правила постоје у библиотеци, аутобусу, игри... Ако не поштујеш правила у игри, нико се са тобом неће играти!
У кући постоје правила. (Штета што их доносе одрасли).
У школи постоје правила која морају поштовати сви.
Извор часопис за децу Витез
Погрешно је веровање:''Правила постоје да би се кршила.''
Слика је преузета са сајта lenagold.ru
ШКОЛСКА ПРАВИЛА
Свака школа има свој кућни ред којег се морају придржавати сви: запослении у школи, родитељи, ученици.
Песму коју је написала учитељица и песникиња Биљана Миљковић из Краљева треба да знају сва деца и не само да је знају, већ да се придржавају правила о којима песма говори и да им то постане стил живота.
ИЗВОЛИТЕ У УЧИОНИЦУ, МОЛИМ
Школско звонце зна скоро све језике света. Али увек говори једно те исто.
-Звррр, цин,цин, почиње час! Изволите у учионицу!
Ђаци онда крену у учионицу, уђу и седну у своје клупе.
-Звррр, цин,цин, тишина, долази учитељ. Почиње час!-јави се звонце опет.
Ђаци ћуте, а кад учитељ уђе у учионицу, устану да га тако поздраве.
Учитељ онда каже:-Седите децо!
Деца лепо седну и час почиње. Мало прича учитељ, мало причају ђаци и опет се чује:
-Звррр, цин,цин, цин, час је готов! Изволите на одмор, молим, позваћу вас после одмора, на следећи час-објави звонце на крају часа.
И, ето, то је све што једно школско звонце зна да каже.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Извор: Школарка 1 септембар 2008
Школско звонце и не мора више ништа да прича. Њега морају поштовати сви, и учитељи и ученици.
РЕДАРИ
Да ли је све у реду у вашем стану,
моји редари?
Имате ли креду добро зарезану,
моји редари?
Да ли је табла јутрос добро умивена,
моји редари?
Да ли је чета ђака постројена,
моји редари?
Да ли је сунђер већ пијан од воде
и да ли сања мора којим броде
рибе и лађе и велики чамци
криви као кришке, и жути ко опанци?
Драган Лукић
Са својим учитељима направите правила понашања у вашој учионици.
ОВО СУ НАША ОДЕЉЕНСКА ПРАВИЛА
1. Када прво звоно звони без гурања улазимо у учионицу и припремамо се за час!
2. Оловке и бојице су кући зарезане и припремљене за час!
3. Седимо на својим местима без трчања по учионици!
2. Оловке и бојице су кући зарезане и припремљене за час!
3. Седимо на својим местима без трчања по учионици!
4.. Мали одмор служи да се оде до тоалета и припреми за други час.Зато га немој користити за игру и несташлуке.
5. Слушамо саговорника без прекидања!
6. Подижемо руку када желимо нешто да кажемо!
7. Из речника избацујемо све ружне и погрдне речи!
8. Помажемо једни другима и подржавамо се!
9. За проблеме се обраћамо учитељици а не расправљамо међусобно!
10. У учионици одржавамо хигијену: остатке хране остављамо у трпезарији, опрему за
физичко носимо кући, папириће бацамо у корпу…
10. У учионици одржавамо хигијену: остатке хране остављамо у трпезарији, опрему за
физичко носимо кући, папириће бацамо у корпу…
11. Редари бришу таблу и пријављују одсутне!
12. Сунђер треба да је добро опран, а у корпици држимо креде!
13. Устајањем поздрављамо све одрасле који уђу у нашу учионицу!
13. Устајањем поздрављамо све одрасле који уђу у нашу учионицу!
14. Затварамо врата од учионице лагано, без лупања!
15. Ако се будемо лепо понашали сваког месеца бирамо ученика са најбољим понашањем. Такође бирамо најбољег друга/ другарицу и најлепшу и најуреднију свеску, а награда је диплома и...
Ученици 3.разреда из ОШ''Драгољуб Илић'' Драчић
ШАПНУО МИ ПАПИРИЋ
На поду учионице лежи папирић. Нико од деце није знао ко га је бацио.
Учитељица рече: -Будите мирни, да чујемо шта нам каже папирић.
Деца су била мирна као бубице и слушала. Али папирић није давао гласа од себе. Једна девојчица поже до папирића. Подигне га и баци у корпу.
Тада рече:-Чула сам шта је папирић рекао. Шапнуо ми је:-Зашто ме нико не подигне и баци у корпу.
(Из Школарке -годишњак за 2000)
БЕЗ ГУРАЊА, МОЛИМ
Почело је друго полугодиште. Неко је дошао на време у шкиолу и сео пре почетка часа, а нека деца се играју у школском дворишту или размењују сличице у ходнику. И кад зазвони настане хаос. Трк у учионицу пре учитељице! Кад гомила ђака крене у стампедо, то и није баш паметно.. Неко ће успети да стигне читав до школске клупе, али није искључено да се догоде и неке баш незгодне ситуације. На пример:
-неко може приликом гурања да вас случајно удари, па да паднете и повредите се;
-можете ви неког повредити па да вам буде много криво;
-можете да нагазите неког ђака, па да се он наљути на вас и да почне свађа због чега ћете обоје закаснити на час;
-може неко да вам поцепа јакну или нове лепе чарапе, откине дугме или покида ранац. Шта онда рећи мами?
-Можете се сударити са учитељицом и после се цео час презнојавати у страху да ли ће због тога да вас прозове да одговарате;
-можете ући у учионицу после учитељице и зарадити неоправдани;
Исте сцене понављају се и кад звони за крај наставе па сви ђаци одједном нагрну у ходник или на степенице;
Да ли вам се баш толико жури да изађете из школе?
Да ли је страшније остати још који минут у учионици док се не рашчисти гужва, или уганути чланак?
Размислите о томе пре него што следећи пут појурите напоље.
Ако сте који случајем наишли на гужву у школи, у пекари за време великог одмора, на аутобуској станици или на било ком другом есту, ево неколико савета:
-останите по страни док се гужва не рашчисти јер ћете једино тако бити безбедни.
-не жалите ако сте због тога пропустили аутобус или последње парче пице из пекаре, никад не знате зађто је то добро. У следећем аутобусу можда ћете успети да седнете и то баш поред девојчице и дечака из школе који вам се свиђа. А што се тиче пекаре, док ви дођете на ред, извадиће из пећи вруће пице које су сигурно укусније од оних које су купили они који су се гурали да први купе ужину.
ВАЖНО:
АКО ВИДИТЕ ОДРАСЛЕ ДА СЕ ГУРАЈУ, НЕМОЈТЕ СЕ ПОНАШАТИ КАО ОНИ. НЕКА СЕ ОНИ УГЛЕДАЈУ НА ВАС. НЕКИ ЋЕ СЕ ПОСТИДЕТИ ШТО СУ ОВУ ВАНУ ЛЕКЦИЈУ ИЗ ДЕТИЊСТВА ИЗГУБИЛИ.
Аутор чланка: Г.К.М.
ИЗВОР:МАЛИ ПОЛИТИКИН ЗАБАВНИК
СЕБИЧНОСТ
Себичност нас наговара да све грабимо само за себе. Нисмо срећни када још неко има то што имамо ми. Само нека имам ја.ж, није ме брига за остале. Ово је лоше.
Ситуације.
''Једном сам седео поред друга у аутобусу. Намерно нисмо хтели да устанемо баки која је стајала поред нас. Размишљао сам да ко први уже у аутобус има право и да седи.''
Питање: Шта је требало у овој ситуацији урадити?
''Ја сам била себична када сам се љуљала цео сат на љуљашци. Намерно нисам хтела да и друга деца осете уживање. Желела сам да љуљашка буде само за мене.''
Питање: Шта је требало у овој ситуацији урадити?
САВЕТНИК
Нико не воли себичне другаре. Када се било шта са другом подели, тада су обоје срећни.
Помози другој деци која нису као ти, да се ослободе и отерају себичност из свог срца. Поделите с њима своју несебичност. Видећете како ће им то помоћи.
Нико те не може спречити да направиш штету. То мораш урадити сам.
Не прави штету од које нико нема користи.
Немој бити мали и слаб кад треба да помогнеш, а велики и јак кад треба правити штету.
Није све твоје важније од нашег.
Лако је направити штету, али признај, није ти тешко ни да је не направиш.
Оно што уништиш кад си мали, недостајаће ти кад порастеш.
Извор часопис за децу Мали Витез 2
5 НАЧИНА ДА ПРИЂЕШ СИМПАТИЈИ
Некада је лакше решити озбиљан математички проблем или добити петицу из енглеског, него скупити храбрости и сказати своја осећања симпатији. Можда ће ти ови савети помоћи да начиниш први корак.
1. НЕ РАЗМИШЉАЈ ПРЕВИШЕ
Чим видиш симпатију, приђи и реци прву ствар која ти падне на памет. Прави се да прича има поенту. Ако нема поенту окрени причу на шалу. Ако шала не успе, постави неко питање. Ако те и после тога симпатија буде гледала бело, време је за другу тактику.
2. Питај симпатију да ти ПОЗАЈМИ књигу, свеску игрицу..Није битно шта тачно тражиш, битно је да имате заједничку тему, па макар то био и позајмљени предмет.
3. ЗАТРАЖИ ПОМОЋ ОД СИМПАТИЈЕ
Питај је да ли би ти помогла да решиш задатак или анализираш лектиру. Имаш све петице?Нека ти помогне да научиш да возиш ролере, играш шах, правиш оригами...Све то знаш? Питај симпатију да заједно смислите око ког проблема може да ти помогне, јер ти баш желиш да му/јој приђеш на овајначин.
4.ПОДЕЛИ ЧОКОЛАДИЦУ СА СИМПАТИЈОМ
Пут до срца води преко слаткиша. А чак и да не води, чоколада свакако има лепши укус када је једеш са симпатијом.
5.Ако немаш храбрости да приђеш симпатији на неки од предложених начина ЧЕКАЈ ДО БЕСВЕСТИ. Увек окрени главу да вам се погледи случајно не сретну, црвени, замуцкуј сваки пут кад ти се симпатија обрати. После само годину-две, симпатија ће схватити да ти се свиђа и то ће јој можда бити чак и симпатично.
НАУЧИ ДА ПОКЛАЊАШ И ДА ПРИМАШ ПОКЛОНЕ
Повода за поклањање има много: празници, рођендани, посета пријатељима... Поклон се даје као знак пажње и из жеље да обрадујемо и усрећимо некога. Вредност поклона није битна.
Битна је порука и намера да хоћемо неког да обрадујемо и да му поклонимо пажњу.
Запамти како треба поклањати!
1. Увек тражи нешто за шта верујеш да би се особи којој поклањаш свидело.
2. Лепо упакуј поклон.
3. Лепо је поклонити нешто што сам направиш.
4. Поклон може бити и лепа реч или похвала која ће учинити да даривана особа заблиста.
Како се прима поклон?
1. Када добијеш поклон лепо захвали и после кратког времена отвори.
2. Непристојно је радознало ишчекивати поклон, нестрпљиво га отварати кидајући папир у који је умотан.
Можемо поклањати и непознатим особама одношењем ствари у Црвени крст или неку другу хуманитарну организацију. Поклони неком ко нема онолико колико ти имаш. То је лепо и хумано.
Поклони неком ко нема одећу која ти је мала, а очувана или играчке којима не желиш више да се играш или које си прерастао. И не заборави- Наше мало, некоме много значи.
Бонтон је стил живота и треба га поштовати у свакој ситуацији и свакој прилици.
Да се не забораве правила, направили смо разредни плакат.
ДОБРО ДОШЛИ У БИБЛИОТЕКУ
Библиотека са читаоницом је кућа тишине. Са књигама се разговара ћутке. Ако желиш да читаш књигу у библиотеци или у читаоници, немој никад заборавити да ту ниси сам/а. Тамо је много оних којима смета гласан говор, шушкање, лупкање, шапутање, шкрипање... Зато се то у библиотекама и читаоницама не ради.
Душица Лукић
1. Када уђеш у библиотеку поздрави особу која ту ради. Она ће ти помоћи да одабереш књигу за читање.
2. Немој другима да дајеш изнајмљену књигу, да се не би изгубила. Ако књигу случајно изгубиш, треба да купиш нову и да је вратиш у библиотеку.
3. Не заборави да књигу вратиш на време, јер многа деца једва чекају да је прочитају.
4.Поштуј и чувај књигу као свог најбољег друга.
С књигом у руци,
ако ме питаш,
сав свет унакрст
лако проскиташ.
Ал' треба једно:
треба да читаш!
Д.Ђукић
Добра нам је књига благо
кое нема цене,
па читајте увек радо
све листове њене.
В.П. Дис
УПОЗНАВАЊЕ У 6 КОРАКА
Можда не можеш баш увек да бираш с ким ћеш се упознати, али како ћеш се том приликом поанашати, зависи искључиво од тебе. Не заборави да ће те многи запамтити управо по првом утиску који оставиш приликом упознавања.Ево неколико савета који ће ти помоћи да заблисташ:
1. Многи се жале да заборављају туђа имена одмах након представљања. Проблем межутим није у томе што сте заборавили име, већ што га уопшђте нисте ни чули. Зато начуљи уши, а уколико ти име промакне, слободно реци:''Опростите, нисам чуо како се зовете, молим вас поновите.''
2. Кад ти се неко представи, саговорника ослови именом или презименом у току разговора. Помоћи ће ти да му запамтиш име, а и саговорнику ће бити драго.
3. Увек изговарај речи разговетно, не мрмљај себи у браду.
4. Обавезно извади руке из џепова.
5. Руковање је обичај који су људи давно користитлои како би показали да код себе немају никакво оружје. Данас је оно одраз културе и поштовања. Рукуј се увек десном руком. Руку саговорника протреси три пута, ни ма2е н9и више. И не задржавај руку саговорника дуже д 2-3 секунде.
6. Нико не воли мргуде. Зато саговорника пре руковања погледај у очи и благо се насмеши. Можда ти тог дана није било баш до осмеха, али тиме ћеш сигурно улепшати дан.
1. Многи се жале да заборављају туђа имена одмах након представљања. Проблем межутим није у томе што сте заборавили име, већ што га уопшђте нисте ни чули. Зато начуљи уши, а уколико ти име промакне, слободно реци:''Опростите, нисам чуо како се зовете, молим вас поновите.''
2. Кад ти се неко представи, саговорника ослови именом или презименом у току разговора. Помоћи ће ти да му запамтиш име, а и саговорнику ће бити драго.
3. Увек изговарај речи разговетно, не мрмљај себи у браду.
4. Обавезно извади руке из џепова.
5. Руковање је обичај који су људи давно користитлои како би показали да код себе немају никакво оружје. Данас је оно одраз културе и поштовања. Рукуј се увек десном руком. Руку саговорника протреси три пута, ни ма2е н9и више. И не задржавај руку саговорника дуже д 2-3 секунде.
6. Нико не воли мргуде. Зато саговорника пре руковања погледај у очи и благо се насмеши. Можда ти тог дана није било баш до осмеха, али тиме ћеш сигурно улепшати дан.
СВАЂАЛИЦА
Свађалица мала Мира
сваког боцка, сваког дира.
Ником ништа дала није
и играчке своје крије.
Кад одрасте мала Мира
и кад неке ствари схвати,
пожелеће мала Мира
да се старо време врати.
Али тада биће касно
за кајање и за ђеље, због себичног става свога
изгубиће пријатеље.
Милорад Бибин
1 коментар:
Преузела сам скоро све текстове ! Хвала што сте то све скупили на једно место ! Раадим као учитељ па ћу ово искористити у настави ! Поздрав и свако добро !
Постави коментар