уторак, 03. јун 2014.

Примена технике ''Шест шешира'' -угледни час

Током година радила сам много угледних, (некад званих огледних часова). Из тог разлога понестало ми је идеја. Све је већ виђено.  И даље желим да радим нешто ново,
За технику ''Шест шешира'' знам дуго, али се нисам усуђивала да пробам, јер нисам сигурна да добро разумем начин рада. Осмелила сам се и јуче извела угледни час. Часу су присуствовали: директор школе, школски педагог и учитељица Каролина Нешковић. Ми смо задовољни урађеним. Али ако је неко до сада радио ову технику на часу српског језика, молим искрено мишљење.Свака исправна, искрена  и добронамерна сугестија добро би ми дошла.

ОПШТИ ПОДАЦИ:
Разред:
3.
Датум:
2.јун 2014.

СТРУЧНИ ПОДАЦИ О ЧАСУ:
Часови по реду:
          1.   и 2.
Предмет:
Српски језик
Наставна јединица:
Свитац тражи пријатеља-Сун Ју Ђин
Тип часа:
 Обрада и проширивање знања
Облик рада:
индивидуални, фронтални, групни
Наставне методе:
текстуална, разговор, демонстративна, кооперативна, радионичарска 
Наставна средства:
текст-Читанка, аудио CD, шест шешира, наставни листићи за групе, цедуље за избор група (шешири одређених боја)
Техничка помагала:
Рачунар
Специјални облик наставе:
Активно учење кроз примену технике ''Шест шешира''
Временска артикулација часа:
За рад су планирана 2 школска часа -90 минута. У садржају рада наведена је и оријентациона сатница.

Корелација;
музичка култура, одељенска заједница
Место одржавања часа:
Учионица
ЦИЉ ЧАСА:

Обрада књижевног текста новом техником,  анализа ликова, садржаја текста, изражавање поруке.
ЗАДАЦИ ЧАСА:

Образовни:

-Повезивање претходних знања и искустава са новим садржајима,
-Долажење до нових сазнања и усвајање истих;
Функционални:

-Развијање логичког, критичког и аналитичког  мишљења;
-Развијање свести о потреби и значају другарства;
-Развијање комуникације и тимског рада;
-Решавање проблема;
-Развој ученичке креативности;
Васпитни:
-Развијање љубави  према друговима и хуманог односа међу децом;
 САДРЖАЈ РАДА:
1.корак:Мотивација за рад-Слушање песме :Дргарство-Драган Лаковић. (3 мин)
2. корак:Кратак разговор о песми. (2 мин)
3. корак:Учитељ чита текст-Свитац тражи пијатеља и утисак деце о тексту. (6 мин)
4. корак:Ученици усмерено читају текст. (5 мин)
5. корак: Кратак разговор о тексту и записивање на табли(тема, ликови-главни, споредни, особине ликова, порука). (7мин)
6. корак: Подела ученика у групе случајним избором извлачењем цедуља .(3 мин)
7. корак: Задавање задатака за групни рад, давање додатних објашњења и инструкција. (5 мин)
8. корак: Групни рад ученика. (25 мин)
9. корак: Презентовање радова кроз анализу и разговор. (20 мин)
10. корак: Решавање проблемске ситуације:Како пронаћи пријатеља и како постати добар пријатељ. (2 мин)
11. корак:Задавање домаћих задатака (2 мин)
12. корак: Заједнички плес уз песму- Другарска-Миња Субота (3 мин)
13. корак: Утисци деце о часу  и попуњавање евалуационих листића. (5 мин)

  

''Шест шешира'' техника за подстицање креативности код деце


Методу ''Шест шешира'' осмислио је др Edward de Bono, лекар и психолог, почасни доктор најпрестижнијих светских универзитета и човек за кога се слободно може рећи да је изменио визуру разумебања људског мишљења. Ова метода је веома ефикасна, па је користе менаџери великих светских компанија, а у исто време и веома једноставна, па је могу користити и деца у млађем школском узрасту. Ова техника подстиче сарадњу, повећава продуктивност, креативност и иновативност.
''Шест шешира'' представља паралелно мишљење и може се користити на различите начине:
-за развој креативности и смишљање нових идеја
-за унапређивање комуникације и тимског рада
-за критичко и аналитичко мишљење, решавање проблема и доношење одлука
Коришћење ове технике заснива се на усмеравању процеса мишљења у неколико различитих праваца, тако да се једна идеја или проблем може разматрати на више начина. Циљ је уочавање могућности да се све може посматрати из више углова  и да, иако смо научили да ствари, појаве и проблеме, посматрамо на један начин, можемо успети да видимо ствари и из другог угла.
 БЕЛИ ШЕШИР


Бела боја подсећа на папир. Бели шешир занимају информације. Бели шешир се користи како би усмерили пажњу на информације које имамо или које нам недостају.
Када ставимо бели шешир онда постављамо нека од следећих питања:
Шта знамо?
Које информације су нам потребне?
Која питања је потребно да поставимо у вези са овом идејом?

ЦРНИ ШЕШИР


            Црни шешир нас позива на опрез. Он нас чува опд непромишљених одлука које би могле бити штетне. Црни шешир нас упозорава на ризик и на недостатке наших одлука. Када ставимо црни шешир размишљамо о ризицима и могућим негативним последицама идеје.

ЗЕЛЕНИ ШЕШИР


            Зелено подсећа на вегетацију која упућује на раст, енергију и живот. Зелени шешир је креативни шеширОн је намењен планирању и стварању нових идеја. Под зеленим шеширом можемо предлагати промене. Он нам омогућује расправу о различитим могућностима. Када ставимо зелени шешир постављамо питање: Може ли се ово направити на још неки начин.

ЦРВЕНИ ШЕШИР


            Црвени шешир упућује на ватру и топлину. Црвени шешир има везе са осећањима и интуицијом. Ви можда не знате разлог зашто вам се нешто свиђа или не свиђа. Кад је црвени шешир у употреби имате прилику да искажете своја осећања и интуицију без икаквог објашњења.

ЖУТИ ШЕШИР

            Жуто подсећа на сунце и оптимизам.Под жутим шеширом настојимо пронаћи све оно што је позитивно.

ПЛАВИ ШЕШИР
           

Плави шешир намењен је разматрању самог процеса мишљења. Нпр. можемо се запитати шта ћемо следеће  учинити или у чему смо до сада успели. Плави шешир може послужити за разматрање учињеног на крају расправе свих група.

 ПРИЛОГ БР.1/1
ГРУПА-БЕЛИ ШЕШИР

1. Шта знате о свицима?
2. Шта знате о мравима?
3. Напишите шта знате о скакавцима?
4. Које особине има добар пријатељ?
5. Напишите размишљање сваког члана групе о томе шта је пријатељство.


 ПРИЛОГ БР.1/2
ГРУПА-ЦРНИ ШЕШИР

1.Зашто није добро имати свица за пријатеља?
2.Ако би ти свитац постао пријатељ, чега би се ти увек плашио?
3.О чему треба водити рачуна када бираш неког за пријатеља?
4.Шта се може десити ако изабереш лошу особу  за пријатеља?

ПРИЛОГ БР.1/3
ГРУПА-ЗЕЛЕНИ ШЕШИР

1.Напишите причу на другачији начин, у којој ће свитац имати боље особине и која ће имати другачији, позитивнији крај.

ПРИЛОГ БР. 1/4
ГРУПА-ЦРВЕНИ ШЕШИР

1.Изразите своја осећања према свицу из приче. Та осећања могу бити добра и лоша.
 ПРИЛОГ БР. 1/5
ГРУПА –ЖУТИ ШЕШИР
1.Пронађи позитивне особине свица.
2.Покажи разумевање и оправдај  поступке свица.
3.За сваког има наде да се промени ако жели. Посаветујте свица шта све треба да ради како би пронашао пријатеља.

ПРИЛОГ БР.1/6
ГРУПА-ПЛАВИ ШЕШИР
Постоје добри и лоши људи, добри и лоши пријатељи.
1. Како се стиче и учвршује пријатељство?
2. Због чега неко тешко стиче пријатеље?
3. Како се губи пријатељство?
4.Шта то људе чини добрим пријатељима?



















4 коментара:

Danijela Momcilovic је рекао...

Vrlo zanimljivo! Pazljivo sam procitala i i sada sam navedena na razmisljanje. Hvala, Lucija, sto me uvek iznova inspirises!

Lucija Tasić је рекао...

Hvala tebi draga što pratiš moj rad. A ja zaista uživam kad čujem da nekog inspirišem i podstičem na nešto novo i lepo.

Ivo је рекао...

Bravo! lepo i inovativno.

Lucija Tasić је рекао...

Hvala kolega Ivo. I meni se dopao ovakav način izvođenja časa. Nastaviću svakako da istražujem, ali ono što želim je da i na času prirode i društva primenim ovu tehniku. Videćemo kako će to ispasti.