RODITELJSTVO |
PETAK 18.10.2013.
|
IZVOR: DEJANA MAJSTOROVIĆ / DANAS
Pretpostavka
je da pet do deset odsto populacije pati od disleksije i disgrafije, koje
predstavljaju poremećaje u čitanju i pisanju i koje se kod dece najčešće
manifestuju neobičnim greškama u pisanju, problemima kod prepisivanja sa table,
rešavanjem matematičkih zadataka koji uprkos velikom trudu deteta ne donose
tačne rezultate.
Dislektična
deca imaju probleme s učenjem pesmica na pamet, vezivanjem pertli,
organizovanjem vremena. Disleksija nije bolest, razlikuju se oblici i nivoi
disleksije, a pravovremeno otkrivanje, podrška okoline i prikladna terapija
mogu da je ublaže.
U tome je neophodna pomoć društva, roditelja, škole i stručnjaka, kaže za Danas Gordana Babić Cvetković, predsednica Prvog srpskog društva za disleksiju.
U tome je neophodna pomoć društva, roditelja, škole i stručnjaka, kaže za Danas Gordana Babić Cvetković, predsednica Prvog srpskog društva za disleksiju.
|
“Sve
zemlje u okruženju su u svojim zakonima jasno precizirale probleme ovih smetnji
i njihovo rešavanje, međutim, kod nas disleksija i disgrafija nisu bile
prepoznate kao smetnje, sve do pet, šest godina u nazad. Uvođenjem inkluzije
smetnje u učenju postale su vidljive, ali i dalje ima nastavnika i profesora
koji ne prihvataju da dete ima problem. Čak i kada je su urađeni svi testovi i
utvrđeno da je disleksija prisutna, ima onih koji to pobijaju i govore da je
dete razmaženo. Ipak, ne nije razmaženo, već ima disleksiju”, objašnjava Babić
Cvetković. Naša zemlja ima odlične stručnjake, kaže ona, koji i te kako mogu da
pomognu deci da se izbore sa svojim problemima, samo je važno na vreme ih
prepoznati.
Disleksija se javlja u najranijem detinjstvu i obično se otkriva u ranom školskom dobu, kada dete počinje da savladava veštine čitanja i pisanja. Disleksična deca su prosečne ili natprosečne inteligencije, izrazito kreativna, s razvijenim posebnim, vizuelnim, stilom mišljenja.
Disleksija se javlja u najranijem detinjstvu i obično se otkriva u ranom školskom dobu, kada dete počinje da savladava veštine čitanja i pisanja. Disleksična deca su prosečne ili natprosečne inteligencije, izrazito kreativna, s razvijenim posebnim, vizuelnim, stilom mišljenja.
|
“Logopedi bi pri upisu u školu trebalo da rade testove koji detektuju probleme usvajanja jezičkih i grafičkih veština, međutim, veliki broj njih prođe bez testa, pa kad se utvrdi da ono nije u stanju da adekvatno prati nastavu, bude kasno. Deca su vrlo osetljiva, posebno na neuspehe, a kada ih svakodnevno doživljavaju uz veliki rad i trud i pritisak roditelja, zatvaraju se u sebe, ne žele da idu u školu i dolazi do različitih psiholoških problema, a onda više nije dovoljan logoped, već se uključuju i druga stručna lica”, kaže Kijaceva.
Ona ističe da je potrebno više edukovati učitelje, nastavnike, kao i pedagoge i psihologe jer se dešava da uopšte nisu upućeni u to šta je disleksija, a učenicima kod kojih je utvrđeno da imaju smetnju omogućiti individualan rad i usmeno odgovaranje.
Нема коментара:
Постави коментар