уторак, 3. јун 2014.

Примена технике ''Шест шешира'' -угледни час

Током година радила сам много угледних, (некад званих огледних часова). Из тог разлога понестало ми је идеја. Све је већ виђено.  И даље желим да радим нешто ново,
За технику ''Шест шешира'' знам дуго, али се нисам усуђивала да пробам, јер нисам сигурна да добро разумем начин рада. Осмелила сам се и јуче извела угледни час. Часу су присуствовали: директор школе, школски педагог и учитељица Каролина Нешковић. Ми смо задовољни урађеним. Али ако је неко до сада радио ову технику на часу српског језика, молим искрено мишљење.Свака исправна, искрена  и добронамерна сугестија добро би ми дошла.

ОПШТИ ПОДАЦИ:
Разред:
3.
Датум:
2.јун 2014.

СТРУЧНИ ПОДАЦИ О ЧАСУ:
Часови по реду:
          1.   и 2.
Предмет:
Српски језик
Наставна јединица:
Свитац тражи пријатеља-Сун Ју Ђин
Тип часа:
 Обрада и проширивање знања
Облик рада:
индивидуални, фронтални, групни
Наставне методе:
текстуална, разговор, демонстративна, кооперативна, радионичарска 
Наставна средства:
текст-Читанка, аудио CD, шест шешира, наставни листићи за групе, цедуље за избор група (шешири одређених боја)
Техничка помагала:
Рачунар
Специјални облик наставе:
Активно учење кроз примену технике ''Шест шешира''
Временска артикулација часа:
За рад су планирана 2 школска часа -90 минута. У садржају рада наведена је и оријентациона сатница.

Корелација;
музичка култура, одељенска заједница
Место одржавања часа:
Учионица
ЦИЉ ЧАСА:

Обрада књижевног текста новом техником,  анализа ликова, садржаја текста, изражавање поруке.
ЗАДАЦИ ЧАСА:

Образовни:

-Повезивање претходних знања и искустава са новим садржајима,
-Долажење до нових сазнања и усвајање истих;
Функционални:

-Развијање логичког, критичког и аналитичког  мишљења;
-Развијање свести о потреби и значају другарства;
-Развијање комуникације и тимског рада;
-Решавање проблема;
-Развој ученичке креативности;
Васпитни:
-Развијање љубави  према друговима и хуманог односа међу децом;
 САДРЖАЈ РАДА:
1.корак:Мотивација за рад-Слушање песме :Дргарство-Драган Лаковић. (3 мин)
2. корак:Кратак разговор о песми. (2 мин)
3. корак:Учитељ чита текст-Свитац тражи пијатеља и утисак деце о тексту. (6 мин)
4. корак:Ученици усмерено читају текст. (5 мин)
5. корак: Кратак разговор о тексту и записивање на табли(тема, ликови-главни, споредни, особине ликова, порука). (7мин)
6. корак: Подела ученика у групе случајним избором извлачењем цедуља .(3 мин)
7. корак: Задавање задатака за групни рад, давање додатних објашњења и инструкција. (5 мин)
8. корак: Групни рад ученика. (25 мин)
9. корак: Презентовање радова кроз анализу и разговор. (20 мин)
10. корак: Решавање проблемске ситуације:Како пронаћи пријатеља и како постати добар пријатељ. (2 мин)
11. корак:Задавање домаћих задатака (2 мин)
12. корак: Заједнички плес уз песму- Другарска-Миња Субота (3 мин)
13. корак: Утисци деце о часу  и попуњавање евалуационих листића. (5 мин)

  

''Шест шешира'' техника за подстицање креативности код деце


Методу ''Шест шешира'' осмислио је др Edward de Bono, лекар и психолог, почасни доктор најпрестижнијих светских универзитета и човек за кога се слободно може рећи да је изменио визуру разумебања људског мишљења. Ова метода је веома ефикасна, па је користе менаџери великих светских компанија, а у исто време и веома једноставна, па је могу користити и деца у млађем школском узрасту. Ова техника подстиче сарадњу, повећава продуктивност, креативност и иновативност.
''Шест шешира'' представља паралелно мишљење и може се користити на различите начине:
-за развој креативности и смишљање нових идеја
-за унапређивање комуникације и тимског рада
-за критичко и аналитичко мишљење, решавање проблема и доношење одлука
Коришћење ове технике заснива се на усмеравању процеса мишљења у неколико различитих праваца, тако да се једна идеја или проблем може разматрати на више начина. Циљ је уочавање могућности да се све може посматрати из више углова  и да, иако смо научили да ствари, појаве и проблеме, посматрамо на један начин, можемо успети да видимо ствари и из другог угла.
 БЕЛИ ШЕШИР


Бела боја подсећа на папир. Бели шешир занимају информације. Бели шешир се користи како би усмерили пажњу на информације које имамо или које нам недостају.
Када ставимо бели шешир онда постављамо нека од следећих питања:
Шта знамо?
Које информације су нам потребне?
Која питања је потребно да поставимо у вези са овом идејом?

ЦРНИ ШЕШИР


            Црни шешир нас позива на опрез. Он нас чува опд непромишљених одлука које би могле бити штетне. Црни шешир нас упозорава на ризик и на недостатке наших одлука. Када ставимо црни шешир размишљамо о ризицима и могућим негативним последицама идеје.

ЗЕЛЕНИ ШЕШИР


            Зелено подсећа на вегетацију која упућује на раст, енергију и живот. Зелени шешир је креативни шеширОн је намењен планирању и стварању нових идеја. Под зеленим шеширом можемо предлагати промене. Он нам омогућује расправу о различитим могућностима. Када ставимо зелени шешир постављамо питање: Може ли се ово направити на још неки начин.

ЦРВЕНИ ШЕШИР


            Црвени шешир упућује на ватру и топлину. Црвени шешир има везе са осећањима и интуицијом. Ви можда не знате разлог зашто вам се нешто свиђа или не свиђа. Кад је црвени шешир у употреби имате прилику да искажете своја осећања и интуицију без икаквог објашњења.

ЖУТИ ШЕШИР

            Жуто подсећа на сунце и оптимизам.Под жутим шеширом настојимо пронаћи све оно што је позитивно.

ПЛАВИ ШЕШИР
           

Плави шешир намењен је разматрању самог процеса мишљења. Нпр. можемо се запитати шта ћемо следеће  учинити или у чему смо до сада успели. Плави шешир може послужити за разматрање учињеног на крају расправе свих група.

 ПРИЛОГ БР.1/1
ГРУПА-БЕЛИ ШЕШИР

1. Шта знате о свицима?
2. Шта знате о мравима?
3. Напишите шта знате о скакавцима?
4. Које особине има добар пријатељ?
5. Напишите размишљање сваког члана групе о томе шта је пријатељство.


 ПРИЛОГ БР.1/2
ГРУПА-ЦРНИ ШЕШИР

1.Зашто није добро имати свица за пријатеља?
2.Ако би ти свитац постао пријатељ, чега би се ти увек плашио?
3.О чему треба водити рачуна када бираш неког за пријатеља?
4.Шта се може десити ако изабереш лошу особу  за пријатеља?

ПРИЛОГ БР.1/3
ГРУПА-ЗЕЛЕНИ ШЕШИР

1.Напишите причу на другачији начин, у којој ће свитац имати боље особине и која ће имати другачији, позитивнији крај.

ПРИЛОГ БР. 1/4
ГРУПА-ЦРВЕНИ ШЕШИР

1.Изразите своја осећања према свицу из приче. Та осећања могу бити добра и лоша.
 ПРИЛОГ БР. 1/5
ГРУПА –ЖУТИ ШЕШИР
1.Пронађи позитивне особине свица.
2.Покажи разумевање и оправдај  поступке свица.
3.За сваког има наде да се промени ако жели. Посаветујте свица шта све треба да ради како би пронашао пријатеља.

ПРИЛОГ БР.1/6
ГРУПА-ПЛАВИ ШЕШИР
Постоје добри и лоши људи, добри и лоши пријатељи.
1. Како се стиче и учвршује пријатељство?
2. Због чега неко тешко стиче пријатеље?
3. Како се губи пријатељство?
4.Шта то људе чини добрим пријатељима?



















петак, 30. мај 2014.

Мали писац-Лука Глигоријевић


Као неко ко воли да чита и пише дечју поезију, нисам одолела а да не поделим са Вама стваралаштво једног дечака коме се смеши лепа будућност  ако настави да се развија у овом смеру. Прочитјте његову поезију и прозу и запамтите његово име-Лука Глигоријевић



Моје име је Лука Глигоријевић. Идем у први разред Основне школе ''Раде Драинац '' у Борчи.
Волим да пишем песме  и приче. Тренирам одбојку и идем у школу глуме ''Театрић''.
Написаћу још нешто,можда неку детективску причу!

СТАЛНО НЕКЕ ОБАВЕЗЕ
Свако нешто ради, а други га награди. Неко ради дању, неко ради ноћу, а мене нико не пита када ја хоћу!
Мама ми каже: ''Кревет намести !'' Ја од ње не могу ни сести! Тата ми каже: '' Још ђубре ниси бацио, а сео си да гледаш Интер - Лацио!''
Деда ме стално критикује што сам бос, а баба опомиње да издувам нос. Стално чујем: ''Лука,собу среди јер чистоћа злата вреди''.
Домаћи још урађен није, а ја сам баш жедан и сокић ми се пије.
Таман је почео Шерлок Јак, а чујем тату: ''Поправи први задатак''.
Морам тамо,морам вамо, и увек неке обавезе само. Немам ли ја потребе моје и слободно време своје?!
ЛЕТО

Лето је доба лепше од зиме,
омиљено доба дечака  Симе.

Лептирићи су срећни у овој песми!
И знај -ово је крај!

ВИСИБАБА

Висибаба прва цвета,
а остало цвеће чека на ред.
Цвеће каже: -Брже,брже,
деца желешареније цвеће,
јер, долази пролеће!

ЕВО ГА ПРОЛЕЋЕ

Дошла је рода,
и ласта долеће,
свако дете зна
ево га пролеће!

Цвеће расте и рађају се птице.
Медведи,јежеви,змије,
будите се,
зима више није!

Ж У Т О

Све што је жуто
не мора да је љуто.
А све што је љуто,
може да буде жуто.
Ја право гледам:
-Жути су качкети  I 7 !



К Р Е Ћ Е М   У   Ш К О Л У

Шетају се неки ђаци,
схватам да су то прваци.
Срећни су због школе,
зато што је воле.
На главама носе качкете
разне боје
и у реду стоје!


Ш К О Л А

У школи те свако воли.
У првом разрду оцена нема,
која год да си смена!
Први разред је тежак,
а исто и пети,
ипак ужини не можеш одолети!

М А Ч А К

Отишао мачак у дивни град Чачак.
Из Чачка се вратио није,
јер једну тајну крије!
Заљубио се мачак,
заволео и диван  град Чачак.

Б А Б А

Баба ме чува
као вредна мува.
Кад има проблема,
ту границе нема!
Баба ми увек леп ручак спрема!


П Р И Н Ц

Принц млад
баци се на рад.
Да задиви принцезу,
томе је рад.
Обући ће своје ново одело,
које је је лепо и бело.
Задивиће принцезу ту,
веруј му!

Бајка о тенисеру Марку

 Био једном један тенисер који се звао Марко.Био је леп,имао је смеђу косу и плаве очи.Једнога дана срео је свог друга Стефана који је био тениски судија. Марко му је тада дао паре да на тениском мечу навија за њега и да он победи.
Марков рекет и лоптица се нису слагали са тиме и за време меча су га убеђивали да каже свима истину.Марко то није хтео.Било га је срамота да призна.
Рекет га је и даље убеђивао: -Марко,зашто не кажеш истину?
-Не могу,стамота ме је .Стидим се.
-Рекет је у праву-рече лоптица.
За време меча...
-Зашто си тако замишљен и тужан? -упита противник Марка.
Марко се околишећи окрене.Знао је да треба да каже истину.Срце поче брзо да му куца ,замало да  почне да плаче.у том тренутку рекао је истину.
Рекет и лоптица су били срећни јер је рекао истину,а публика је била разочарана.
(Судија врати Марку паре и настави меч.)
Ти који ово прочиташ,знај да увек мораш говорити истину,јер у лажи су кратке ноге!

Витез

Био једном  један краљ.Имао је три сина и једну ћерку.Живели су срећно у једном дворцу на крају шуме.Једног дана појавио се...
... старац.Старац је имао велику браду,торбицу и светлуцави штап.Имао је чаробне моћи.Срео је краља и упитао га:
- Ваше височанство,дошао сам по једног вашег сина да га обучим да буде витез.
- А због чега ти треба витез? - упита кћер
-Да убије злог змаја - одговори старац.
Краљ је схватио да је то убедљив разлог и да му свог најстаријег сина,који се звао Никола.
Чаробњак га магијом обуче као витеза.Друга двојица синова су се дурила.Чаробњаку је бло жао па понуди и њима прилику.
Сви су се попели на велико брдо да победе змаја.Краљ је био поносан ,а кћи је од страха грицкала нокте...
Смислите сами крај приче!


четвртак, 29. мај 2014.

На излету


У оквиру тематског дана ''Породична срећа од свега је већа,'' група за ликовну културу имала је задатак да прикаже породицу на излету у шуми. Радили су комбинованом техником, користећи разноврсне материјале:картон, бојанке, стиропор, исечке из дечје штампе, колаж папир, маховину, дрвофикс лепак... Продукт њиховог рада веома је занимљив.





Шешир мој

У оквиру сарадње са родитељима предвидели смо заједничку креативну радионицу у којој ће поред деце учествовати маме, баке, тетке... Будући да су сви учитељи наше школе били на семинару Учитељи у свету линија, боја и облика, учинило нам се да је добра идеја да применимо знање са тог семинара и да маме са својом децом праве шешире.
Тиме смо остварили два циља:сарадњу са родитељима и примену знања са семинара. У школи је мали број ученика, па су  радили сви заједно од првог до четвртог разреда у простору школске трпезарије. Атмосфера је била радна, ведра и подстицајна. Маме су испољиле велику креативност. Ово су они ретки часови које ће деца заувек памтити.






















недеља, 27. април 2014.

Животне заједнице-Тест знања

Разред: 3.
Ученик:__________________

1. Допуни реченице:
Животна заједница је___________________________________________________________
Станиште је __________________________________________________________________
Животне заједнице могу бити _______________ и ____________________.
У свакој животној заједници постоје ____________ исхране, а прва карика у ланцу је увек ______________.
                                                                                                                                            8 бод

2. Зеленом бојом обоји  природне, а црвеном култивисане животне заједнице:


парк

њива

бара

пашњак

виноград

река

воћњак

повртњак

ливада

језеро
5        бод

3. Наведи називе биљака:
Житарице су:
Индустријске биљке су:
Четинарси су.
Зељасте биљке су:

















                                                                                                                                   8 бод 
4. Именуј животне заједнице које видиш на сликама:

                                            _________


________________________________
                                                 __________________________
___________________
_____________________

5 бод
 5.Заокружи тачан одговор:
Многе биљке и животиње могу да живе у две и више животних заједница.             
ДА   
НЕ
Култивисане живоне заједнице је створио човек и прилагодио их својим потребама.
ДА   
НЕ
Храст, буква, топола, бор и бреза спадају у листопадне шуме.                                     
ДА   
НЕ
Ливада је култивисана животна заједница у којој живе разне врсте трава.                
ДА   
НЕ
Пастрмка живи у барама.                                                                                                 
ДА   
НЕ
Поред вода земљиште је влажно и ту живе врбе и тополе.                                          
ДА   
НЕ
У повртњацима расте поврће, крмно биље и индустријске биљке.                             
ДА   
НЕ
Винова лоза подједнако успева у топлијим и хладнијим крајевима на брежуљкастом земљишту
ДА   
НЕ
Парк је природна животна заједница у којој расте украсно дрвеће, жбуње, трава и цвеће.
ДА   
НЕ
Кукуруз је и житарица и индустријска биљка.
ДА   
НЕ
10 бод
6. Прецртај оно што не припада скупу: 

А) Биљке и животиње у животним заједницама не могу да живе без:
љубави    ваздуха     воде      ватре   земљишта  хране   сунца  

Б) Лековите ливадске биљке су:
мајчина душица    шипурак    љубичица      нана      бела рада  камилица   јагорчевина

В) Шумске животиње су:
јелен  видра    дивља свиња     медвед   куна златица   веверица    лисица
7 бод

Кључ за бодовање

        35 - 43 бода  5
       27 - 34  бода 4
       19 - 26 бодова 3
12    - 18 бодова 2
0-      11 бодова  1

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                ОЦЕНА:

Потпис родитеља:

_______________
Учитељица: Луција Тасић